tisdag 3 juli 2012

Sommarsingoalla

En liten tjej i bekantskapskretsen fyllde 2 år på självaste midsommarafton och eftersom jag gillar att sy små klänningar till små töser så passade jag på att lämna ett litet paket i brevlådan.
Modellen är en vanlig singoalla som jag lagt till en liten volang på. För att ta upp det rosa så sydde jag fållen med dekorationssöm som liknar en overlocksöm. Jag använder gärna den sömmen då jag inte har någon täcksömsmaskin, men för att resultatet ska bli bra krävs det jogging, alternativt minst tre lager tyg. På dessa plagg har jag också använt mig av samma söm: fickorna på sonens munkjacka, byxor.  

Material: Hjärttrikå från Liandlo, rosa muddväv från Ohlssons.

Mönster: Allt om handarbete nr 7 2006. Jag har rundad halsringningen då den var fyrkantig. Sedan har jag lagt till volangkanten.

Bra: Ren glädjesömnad!! Inget trassel och alla grejor hemma!

Dåligt: Inget alls!


1 kommentar: