söndag 12 augusti 2012

Kläder till mig!

Nu är min lilla sista semestervecka slut och det stundar jobb igen....det känns jättekul att vara igång på jobbet igen! Jag gillar hösten med mörka kvällar med tända ljus och många tv-serier...denna höst är dock lite speciell då det är så att vi väntar en liten bebis i December!!!

Det kanske en del av er redan gissat då det i våras började dyka upp små pyttekläder här på bloggen?!

Så för att överhuvudtaget ha några kläder som passar så har jag i sommar sytt lite plagg för mig att växa i.

Jag har inga mönster för mammaplagg men eftersom detta är barn numer 3 så vet jag vilka köpesplagg som tidigare graviditeter har blivit favoriter och dessa har jag inspirerats av
(jag har dock inte ett enda plagg kvar att kika på så jag får lita på minnet ;))


Första tröjan ut är sydd av mitt vanliga bas t-shirt mönster men jag har förlängt framstycket ca 12cm och sedan rynkat detta i "midjan" för att ge plats åt magen.
Tyget är viskostrikå som jag köpte förra sommaren på Jofotex.


Andra tröjan är sydd av en stuv från Ohlssons, stuvbiten var så precis att den räckte till tröjan men jag kunde inte få ut en bit som räckte till halskanten, jag fick kanta med muddväv :)
Denna har jag breddat mönstret genom att lägga till rynk i halsringningen samt att jag gjorde den lite längre och rundad i nederkant på framstycket.
Jag gjorde även rynk på ärmen för att jag tyckte det var snyggt...


Sedan så behövde jag förstås några byxor, detta är ett par vida härliga linnebyxor som jag har haft väldigt mycket i sommar. Nertill sydde jag en 10cm bred "mudd" (av linnetyget) med smock, så de bli så där härligt pösiga i bensluten. Upptill är det förstås en bred mudd, än så länge har jag den dubbelvikt, men kan även vika upp den över hela magen.
Både linnetyg och mudd är från Ohlssons.
Det enda jag ångrar är att jag inte sydde fickor på dem, och jag visste när jag hoppade över att sy fickorna att jag skulle ångra mig.
Men ändå så sydde jag inga fickor, mycket dumt!!
Jag skulle förstås kunna sprätta sidsömmen och sy dit en fickpåse, tidsmässigt skulle det ta ca 20min men jag gissar att det inte kommer att bli av. Anledning ett är att det snart är höst och att byxorna blir för kalla att ha då, och anledning två är att antingen har jag byxorna på mig eller så är dom i tvättmaskinen :) 


 Byxor är alltid  svårfotat så därför bjuder jag på en livebild också.....


Ett par röda byxor har jag också sytt, samma modell som linnebyxorna men med vanliga vida raka benslut. De är sydda i en tunn härlig crinklad viskos, både viskosen och mudden är från Ohlssons.
Mycket sköna enligt mig och inte det snyggare jag sytt enligt mannen ;)
På dessa sydde jag fickor, mycket bra!!
Hade ingen livbild på dessa men jag tror ni förstår ungefär hur de ser ut.

Jag har sytt några tröjor till men de är långärmade och får ligga till sig tills höstkylan kommer...

8 kommentarer:

  1. Stort grattis, så mysigt med bebis. Min yngsta är ett decemberbarn. Hon kom lagom till Lucia.

    SvaraRadera
  2. Grattis till den väntande bebisen! Jättefina mammaplagg, gillade tyget med blomman jättemycket!

    SvaraRadera
  3. Grattis, vad kul!
    Och vilka fina plagg du har sytt, perfekt att kunna få dem som man vill, med fickor eller utan! :-)
    Kram...

    SvaraRadera
  4. ...å så fin mage du fått! Kram Lina

    SvaraRadera
  5. Grattis!!! Och vilka snygga mammakläder! Så himla duktigt!

    SvaraRadera
  6. Massor med grattis! Du lämnade nån misstänkt kommentar på min blogg för ett tag sen, men jag tänkte att det var bäst att inte fråga, utan invänta info... :)

    SvaraRadera
  7. Vilka fina kläder du syr:) Å vilken fin mage du har! Kram/PiteMia

    SvaraRadera
  8. Tack för era snälla komentaren om både kläder och mage! :)

    SvaraRadera