onsdag 28 november 2012

Mjukisbyxor till familjen

6-åriga sonen vägrar fortfarande allt som kan tänkas klassas som hårda byxor, dvs jeans, manchester, twillbyxor och alla andra som har knapp eller gylf. Jogging eller ännu hellre velour ska det vara!!

På ett vis kan jag tycka det är bra att han vill ha lekvänliga byxor men det är ganska tråkigt att bara sy liknande byxor varje gång, samt att det är hopplöst vid kalas och andra lite finare tillfällen då jag tycker att han ska vara lite mer finklädd.
För att göra något nytt så provade jag att sy ett par byxor med lite detaljer (jag frågade inte sonen innan för då hade han bara sagt neeej).
Bilderna är väldigt dåliga, det gick inte att få fram detaljerna...de bara försvann i den röda färgen.
Nåja, jag beskriver istället: jag sydde vanliga fickor med fickpåse, fuskgylf med dekorsöm. Linningen sydde jag i samma joggingtyg som byxan, drog i en resår och för syns skull så slog jag i öljetter och drog igenom en röd anoraksnodd.

 
Eftersom vintern är i antågande så sydde jag även mjuksar till mig och dottern.
Dottern är tvärt emot sonen och vill inte ha mjukisbyxor, de är inte coola. Tidigare i höstas så köpte jag dock ett par från Me & I som hade långa muddar i bensluten och de godkändes. Därför gjorde jag nu likadana. Det enda jag lade till var fickor. Velouren räckte precis och muddarna är skarvade i vikningen, men jag lyckades få ihop byxorna med tyger som fanns hemma :)


Till mig blev det ett par helt vanliga tråkiga svarta, i jogging. Inte snygga men neutrala så man (iaf jag) visar mig ute i dem. Fram tills nu har jag oftast gått runt i mina linnebyxor och tyckt att det är lite kallt ute...det blev stor skillnad att ha varma joggingbyxor istället!!
 
Material: Röd jogging samt mudd, Ohlssons. Turkos Hilcoveluor, Karinottilia. Svart jogging, Jofotex.
 
Mönster: Eget stl 122. Me & I inspirerat eget stl 158/164. Gammalt New Lookmönster nr 6683.
 
Bra: Att dessa tre par är klara. Hilcovelouren köptes av Karinotilia på Syfestivalen för ett år sedan och redan då var tanken ett par byxor till dottern...ibland tar saker lång tid. De till mig var också mycket välbehövda, jag kommer nog att bo i dessa både fram till förlossningen och ett bra tag efter ;)
 
Dåligt: Nu syr jag One pieces till båda barnen och tyvärr har jag köpt för kort dragkedja till sonen. Och egentligen visste jag det....men jag ville så gärna att den skulle räcka då sonen ville ha en grön. Nåja det ordnar sig men liteirriterande är det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar